Wsiadając do samochodu wnosimy do niego na swoim ubraniu sporą ilość wody. Gdy uruchomimy silnik i włączymy nawiew świeżego powietrza woda zaczyna parować tworząc parę wodną, która osadza się na szybach. Co w takich przypadkach robimy? Sięgamy po ściereczkę lub gąbkę, aby wytrzeć szyby i móc kontynuować jazdę. Jest jednak znacznie łatwiejsze rozwiązanie: wystarczy włączyć klimatyzację.

Jak używać klimatyzacji w samochodzie zimą

Latem używamy klimatyzacji do ochłodzenia powietrza wewnątrz pojazdu dzięki czemu możemy podróżować w komfortowych warunkach. Zimą używamy klimatyzację do odparowania szyb. Wystarczy włączyć przycisk A/C lub z ikoną śnieżynki i ustawić nawiew powietrza na obieg wewnętrzny. Dzięki tym działaniom szybko wysuszymy powietrze w samochodzie, a szyby nie będą już zaparowane.
zaparowana szyba w aucie
Prowadzenie samochodu z zaparowanymi szybami jest niebezpieczne dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego. Włącz klimatyzację. 

Czy klimatyzacja grzeje?

Zdarza się, że gdy wsiądziemy do zimnego samochodu, odpalimy silnik klimatyzacja nie chce się włączyć. Spowodowane jest to tym, że wielu producentów różnych marek samochodów zastosowało automatyczne wyłączenie klimatyzacji. Jeśli temperatura spadnie poniżej 5°C uruchomienie klimatyzacji staje się niemożliwe. Trzeba rozgrzać silnik poprzez jego uruchomienie i włączyć nawiew ciepłego powietrza, a dopiero po chwili uruchomić klimatyzację.

Jak sprawdzić klimatyzację

Klimatyzację samochodową powinno sprawdzać się dwa razy w roku w okresie letnim, a także przed rozpoczęciem zimy. Jadąc do mechanika sprawdzimy szczelność układu klimatyzacji oraz poziom czynnika chłodzącego R134.

Czerwona lampka powinna nam się także zapalić jeśli poczujemy nieprzyjemny zapach wydobywający się z wywietrzników. Jeśli zapach będzie uciążliwy świadczy to o rozwoju bakterii i drobnoustrojów. W ten sposób narażamy siebie i naszych bliskich na rozwój chorób bakteryjnych w naszym organizmie.

Najlepiej w takim przypadku udać się do mechanika, który sprawdzi całą klimatyzację oraz zastosuje metodę odgrzybiania klimatyzacji.

mechanik przy aucie
Udaj się do mechanika i sprawdź swoją klimatyzację

Nabijanie klimatyzacji

Latem gdy klimatyzację używamy częściej niż zimą przyczyniamy się do zwiększenia zużycia środka chemicznego, którym wypełniona jest klimatyzacja. Nabijanie klimatyzacji to nic innego jak uzupełnianie czynnika odpowiadającego za odprowadzenie ciepła. Mechanicy używają dwóch rodzajów czynnika chłodniczego:

  • czynnik chłodniczy R134 to podstawowy czynnik wykorzystywany w klimatyzacji samochodowej. Dzięki niskiej cenie czynnik ten jest nadal wykorzystywany przez wielu serwisów w Polsce. 
  • czynnik chłodniczy hfo-1234yf to nowy rodzaj czynnika, który został wprowadzony na rynek dzięki zmianie polityki Unii Europejskiej dotyczącej walki ze zmianami klimatycznymi. Cena czynnika jest wyższa niż R134 co często przewyższa kieszeń kierowcy.

Podczas nabijania klimatyzacji ważne jest, aby sprawdzić szczelność całego systemu.

Nabijanie klimatyzacji trwa około 30- 60 minut, a koszt uzależniony jest o rodzaju czynnika i pojemności układu klimatyzacji:

  • R134- 20-50 zł za 100 g. 
  • hfo- 1234yf- 80-120 zł za 100 g.

Odgrzybianie klimatyzacji

Odgrzybianie klimatyzacji pozwoli zapobiec powstawaniu nieprzyjemnych zapachów w samochodzie powstających przez grzyby i pleśń zgromadzone na parowniku klimatyzacji. Najpopularniejszymi metodami odgrzybiania są:

Metoda na piankę:

  • wyjąć filtr kabinowy i wcisnąć piankę do kanału wlotowego klimatyzacji pozostawiając na około 15 minut
  • włączyć silnik i pozostawić na 20 minut
  • ustawić klimatyzację na pełną moc
  • otworzyć wszystkie okna, gdyż wnętrze auta musi być dokładnie wentylowane

Metoda na granat:

  • preparat dokładnie wstrząsnąć i pozostawić na fotelem pasażera do góry zaworem
  • włączyć silnik i ustawić klimatyzację na pełną moc na około 10 minut
  • otworzyć wszystkie kratki wentylacyjne i włączyć zamknięty obieg powietrza
  • wcisnąć zawór na puszce i zamknąć wszystkie drzwi i okna
  • po upływie 10-15 minut wywietrzyć dokładnie wnętrze samochodu

Metoda ozonowa:

  • Ustawienie urządzenia ozonującego na desce rozdzielczej samochodu nad kratką wentylacyjną
  • włączyć silnik i ustawić klimatyzację na najwyższą moc przy otwartych wszystkich kratkach wentylacyjnych i włączonym wewnętrznym obiegu powietrza
  • zamknąć okna i drzwi
  • po upływie 10-15 minut dokładnie przewietrzyć wnętrze samochodu

Należy pamiętać, że po odgrzybieniu klimatyzacji trzeba założyć nowy filtr kabinowy.

zaśnieżona szyba w aucie
Nie działa Ci klimatyzacja? Firma Jarex24 z Trzebnicy naprawi ją w konkurencyjnych cenach

Serwis klimatyzacji samochodowej

Naprawa klimatyzacji samochodowej wiąże się często z wysokimi kosztami. Najczęstszymi usterkami są nieszczelność układu klimatyzacji, awaria kompresora lub uszkodzenie chłodnicy lub sprężarki.

  • Nieszczelność układu może doprowadzić do wycieku płynu chłodniczego oraz oleju smarującego kompresor.
  • Awaria kompresora spowodowana zabrudzeniami lub nieodpowiednim smarowaniem.
  • Chłodnica klimatyzacji może zostać uszkodzona w przypadku najmniejszej kolizji lub pod wpływem korozji. Koszt nowej chłodnicy w zależności od posiadanego modelu auta wynosi od 200-2000 zł.

Sprężarka klimatyzacji

Sprężarka inaczej nazywana kompresorem to główny element budowy układu klimatyzacji. Powoduje ona sprężenie czynnika chłodzącego, dzięki czemu klimatyzacja chłodzi. Sprężony czynnik w stanie ciekłym trafia do skraplacza, a następnie do parownika, gdzie przechodzi w stan gazowy co powoduje spadek temperatury.

Naprawa sprężarek klimatyzacji

Polega na wymianie uszkodzonych części. W zależności od tego jakie części zostały uszkodzone koszt naprawy może być różny. Jeśli koszt wymiany części jest zbyt duży można wymienić całą sprężarkę na nową lub używaną albo poddać ją regeneracji.

Regeneracja sprężarek klimatyzacji

Nie zawsze zepsutą sprężarkę musimy wymienić na nową. Często wystarczy tylko jej regeneracja.

  • Piaskowanie korpusu sprężarki- usunięcie zabrudzeń pozwala na stwierdzenie czy obudowa kompresora nie nosi dodatkowych uszkodzeń. Poza tym dokładne usunięcie zabrudzeń pozwala uniknąć kolejnych awarii. 
  • Rozebranie sprężarki na części pozwala na usunięcie i wymianę zepsutych części na nowe. Jeśli doszło do zatarcia sprężarki wykonuje się także czyszczenie układu oraz wymianę osuszacza czy zaworu rozprężnego.

Niezależnie od uszkodzeń warto wymienić wszystkie uszczelki i sprawdzić elementy sprężarki: pasek, sprzęgiełko, napinacz, łożyska oraz wał.

  • Testy diagnostyczne pozwalają na sprawdzenie temperatury powietrza wydobywającego się z kratek nawiewu, podłączenia elektrycznego sprzęgła sprężarki. Testy pozwalają także sprawdzić czy w układzie nie brakuje czynnika chłodniczego. 

Regeneracja sprężarki klimatyzacji nie musi oznaczać pogorszenia jej parametrów. Jeśli serwis zostanie wykonany prawidłowo może ona mieć taką samą wydajność jak nowa sprężarka.

Używanie klimatyzacji w sezonie zimowym przyczynia się do szybkiego i komfortowego odparowania szyb co zwiększa komfort i bezpieczeństwo podróży. Dla układu klimatyzacji ważne jest, aby pracowała ona cały rok. Dla układów mechanicznych nie ma nic gorszego niż nie używanie ich przez pół roku, a na wiosnę wracają do użycia i ciągłej eksploatacji. Klimatyzacja, a w szczególności jej główna część- sprężarka musi być włączana regularnie co pozwala na przedłużenie jej żywotności i prawidłowe działanie układu klimatyzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *