prace przy silniku

Bez sprawnego silnika żaden samochód nie zadziała. To skomplikowany układ, który jest odpowiedzialny za pracę wielu podzespołów. Aby całe auto było sprawne, trzeba więc zadbać o silnik samochodowy.
Podpowiemy, co zrobić, żeby silnik działał długo i bezawaryjnie!

Zadbaj o dobry styl jazdy

Silnikowi nie sprzyja ani zbyt szybka jazda, ani powolne przejażdżki. Od sposobu jego eksploatacji zależy jego żywotność, gdzie wszelkie skrajności wpływają na powolną dewastację silnika i jego podzespołów. Nawet niewskazane jest popularne przepalanie silnika, które ma niby na celu oczyszczenie jego wnętrza z sadzy i osadów.

Rozgrzej silnik, zanim ruszysz

Wiadomo, że rozgrzewanie silnika, szczególnie zimą, pod domem, jest wręcz zabronione. Szczególnie w miastach wymagane jest parkowanie samochodu przodem do okien budynków i tak, aby spaliny z rur wydechowych nie wpadały bezpośrednio do mieszkań. Warto jednak zrobić delikatny rozruch silnika, a samochodem ruszyć z wyczuciem.

Silnik będzie dłużej i lepiej działał, gdy po długiej jeździe autostradą, gdzie auta rozwijają znaczne szybkości, a ich jazda na wysokich obrotach jest monotonna, przed planowanym postojem zmniejszy się prędkość jazdy.

Jak bowiem zauważono, aby silnik pracował wydajnie, olej powinien mieć 100 stC, a chłodziwo ok. 90 stC.

Zadbaj o smarowanie silnika

Olej silnikowy powinien być zmieniany co ok. 8000 przejechanych km lub systematycznie, np. co roku. Pamiętać przy tym należy, że jakość i właściwości oleju silnikowego zmieniają się wraz z ilością przejechanych kilometrów, ale również wraz ze zmianą temperatur, uszkodzeniami podzespołów samochodu, a nawet tankowanie złej jakości paliwa. Polecamy nasz artykuł z poradami dotyczącymi olejów samochodowych.

Co najważniejsze, nie jest wymagane ciągłe tankowanie drugiego paliwa Premium. Wystarczy co jakiś czas nalać do baku nowoczesne paliwo z aktywnymi cząstkami smakującymi elementy silnika i oczyszczającymi układ.

Naprawiaj nawet drobne uszkodzenia

Silnik samochodowy ma skomplikowaną budowę. Nawet, zdawałoby się, błaha usterka może doprowadzić do poważnego uszkodzenia układu. Dlatego niezwykle ważna jest szybka reakcja przy zauważeniu jakiejkolwiek anomalii w jego obrębie.

Podstawową czynnością przy obsłudze silnika jest czyszczenie filtra cząsteczek stałych lub filtrów DPF i filtrów mokrych FAP, jeśli jeździmy dieslem. Zapchane filtry potrafią szybko uszkodzić układ, co jest szczególnie groźne w samochodach miejskich.
Niezwykle ważny jest też układ chłodzenia. Zbyt niski poziom płynu chłodzącego, pęknięta chłodnica, uszkodzone wentylatory czy zapchane przewody potrafią doprowadzić do przegrzania silnika i jego uszkodzenia. Awaria, która jest konsekwencją wadliwego układy chłodzenia, zazwyczaj jest znacznie bardziej skomplikowana i nie należy do tanich. Warto więc zwrócić uwagę na poziom chłodzenia silnika.

Niezależnie od stanu układu chłodzenia czy czystości filtrów, warto też co jakiś czas silnik serwisować. Pełna diagnostyka, przeprowadzona w specjalistycznym warsztacie, znacznie przedłuży jego żywotność. Jest to szczególnie ważne przy nowoczesnych jednostkach napędowych, w których komputery niezwykle łatwo się przestawiają, a ich ustawienia dla niewykwalifikowanych osób są praktycznie niewykonalne.

przecieranie silnika szmatką

Czy myć silnik?

Mycie silnika większości osób kojarzy się z przygotowaniem samochodu do sprzedaży. Tymczasem czysty silnik pozwala na szybkie zauważenie, chociażby wyciekających z niego płynów czy powstawania przepaleń. To łatwy sposób diagnostyki niektórych awarii układu napędowego.

Jeśli nasz samochód ma silnik diesla, praktycznie nie ma kłopotów z jego umyciem. Jeśli jednak jeździmy autem z silnikiem benzynowym należy pamiętać, że silniki te mają zapłon iskrowy, a więc bardzo czuły na zalania. Jak więc go umyć?

  • Odłączy akumulator i zabezpiecz alternator oraz układ elektryczny
  • Zabezpiecz filtry powietrza i układ dolotowy
  • Nanieś środek czyszczący i pozostaw go na chwile
  • Spłucz wszystko wodą i chwilę odczekaj, aż jak największa jej ilość spłynie z silnika
  • Jeśli masz kompresor, wysusz silnik
  • Po myciu odczekaj, aż wszystko dokładnie przeschnie

Należy przy tym pamiętać, że nie wolno myć silnika rozgrzanego, ponieważ grozi to jego pęknięciem.

Silnik jest sercem pojazdu. Zadbaj więc o niego!

Jeśli chcemy długo cieszyć się sprawnym silnikiem, przestrzeganie tych kilku wytycznych pozwoli w znacznym stopniu przedłużyć jego długowieczność. Zapobiegajmy więc awariom silnika, bo jego naprawa jest znacznie kosztowniejsza. Jeżeli się jakieś pojawią – zapraszamy do naszego warsztatu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *