Wielu kierowców pamięta o sprawdzaniu w swoim aucie poziomu napompowania opon, stanu świateł czy karoserii. Jednak często zapomina się o kontrolowaniu różnego rodzaju płynów eksploatacyjnych, co może skutkować wieloma problemami z samochodem.

Płyny w aucie – na które należy zwrócić uwagę?

Do tego, by każde auto działało prawidłowo, niezbędna jest systematyczna kontrola ilości oraz uzupełnianie lub wymiana różnego rodzaju płynów eksploatacyjnych, które się w nim znajdują (lub znajdować powinny). Bez nich mechanizm pojazdu nie jest w stanie poprawnie funkcjonować, a zaniedbania na tej płaszczyźnie mogą skutkować poważnymi awariami, czasem nawet zagrażać bezpieczeństwu pasażerów samochodu. Wymiana płynów nie jest droga, nie zajmuje wiele czasu, a jest po prostu niezbędna – nie można więc o niej zapominać. Oczywiście w tym wypadku kluczową sprawą jest to, by każdy kierowca posiadł podstawową wiedzę na temat rodzajów płynów w aucie (oraz informacje o zalecanej częstotliwości ich wymiany). Wśród najważniejszych płynów wymienić można: olej silnikowy, płyn hamulcowy i płyn chłodniczy. Z racji na ich istotną rolę, wszystkie związane z nimi wytyczne zostaną szczegółowo przedstawione w dalszej części. Natomiast, wśród mniej istotnych, ale także niezbędnych płynów wymienić można:

  • Płyn do spryskiwaczy – jest to płyn, który uzupełniać trzeba najczęściej. W miesiącach ciepłych może być to zwykły płyn do spryskiwaczy, natomiast zimą niezbędny jest płyn, który charakteryzuje się odpornością na mrozy.
  • Płyn układu wspomagania kierownicy – w samochodach bez elektronicznego wspomagania, znajduje się wspomaganie hydrauliczne. Opiera się ono na obecności specjalnego płynu w układzie – płyn ten należy kontrolować i wymieniać co kilka lat.
  • Olej skrzyni biegów – tutaj wymiana i kontrola nie muszą być częste. Olej wlewany jest jeszcze w fabryce: przy produkcji auta. Jeśli cały system skrzyni biegów jest szczelny, to olej nie wycieknie nawet przez kilkanaście lat. Kiedy jednak zachodzą podejrzenia, że stało się inaczej – sprawdzenie ilości oleju należy powierzyć mechanikowi.

Olej silnikowy

Jest on podstawowym płynem eksploatacyjnym w każdym samochodzie, gdyż zabezpiecza silnik przed zużyciem i odpowiednio smaruje jego elementy. Co więcej, olej absorbuje zanieczyszczenia i zapewnia płynność pracy całego mechanizmu. Jego niedobór może doprowadzić do zatarcia silnika i co ważne – należy kontrolować jego ilość, gdyż wiele jednostek napędowych zużywa olej będąc nawet w bardzo dobrej kondycji. Częstość wymiany oleju silnikowego zależy zazwyczaj od producenta danej marki (taką informację zawsze znaleźć można w instrukcji obsługi pokazdu). Jednak można to zgeneralizować i orientacyjnie przyjąć, że olej silnikowy zmienia się: raz do roku albo raz na około 20-30 tysięcy przejechanych kilometrów. W tym momencie zaznaczyć trzeba, że konieczność wymiany oleju silnikowego zależy w dużej mierze od sposobu eksploatacji pojazdu. Wymiany powinny być częstsze, kiedy kierowca bardzo dużo podróżuje i rozpędza się do znacznych prędkości. Istotny jest także rodzaj używanego oleju: obecnie na rynku znaleźć można bowiem typ „long life”, który pozwala na przejechanie nawet 50 tysięcy kilometrów. Prawidłowy poziom oleju silnikowego to stan do wysokości trzech czwartych miarki. Jednak nie trzeba sprawdzać tego samodzielnie, bo auto sygnalizuje (zapaleniem się kontrolki) o tym, że poziom oleju jest zbyt niski. Uzupełnienia można dokonać zaś w serwisie samochodowym. Warto oto dbać, bo brak oleju może uszkodzić silnik, co stanie się naprawdę dużym problemem (w przeciwieństwie do szybkiej wymiany oleju).

Płyn hamulcowy

W każdym aucie należy kontrolować jego poziom, ale także stan (zawsze musi być on bowiem najwyższej jakości). To właśnie ten płyn przenosi bowiem siłę hamowania z pedału na klocki – jest więc bardzo istotny dla bezpieczeństwa jazdy. Nie może go także zabraknąć, bo dojść może do zapowietrzenia hamulców. Kontrola poziomu płynu musi być bardzo regularna: najlepiej co tydzień lub dwa (jednak o jego niskim stanie zazwyczaj poinformuje kontrolka na desce rozdzielczej). Wymieniać go trzeba natomiast po przejechaniu każdych 40-50 tysięcy kilometrów. Jakość płynu można sprawdzić w warsztacie albo przy okazji wykonywania przeglądu auta. Warto także wiedzieć, że obieg zamknięty, w którym krąży płyn, nagrzewany jest do bardzo wysokich temperatur. Im wyższa jest temperatura wrzenia oleju tym lepiej (optymalnie jest to więcej niż 220 stopni). Z biegiem czasu (kiedy płyn stopniowo chłonie wodę), temperatura wrzenia spada i staje się niższa niż temperatura hamulców, co może w bardzo dużym stopniu obniżać ich skuteczność. Dlatego też w serwisie samochodowym należy sprawdzać temperaturę wrzenia płynu hamulcowego przynajmniej raz w roku.

Płyn chłodniczy

Krąży on w układzie chłodniczym, który odpowiedzialny jest za prawidłową pracę silnika. Na stan tego płynu nie wpływa czas, ale czynniki zewnętrzne i dlatego należy go wymieniać mniej więcej co pięć lat. Jednak kontrola jego ilości powinna być zdecydowanie częstsza (co najmniej raz na miesiąc). Niedobór płynu może doprowadzić do bardzo szkodliwego przegrzania silnika. Przed każdym sezonem zimowym należy także dokonać pomiaru temperatury krzepnięcia – by później nie mieć kłopotów z zamarzniętym płynem chłodniczym. Najlepiej jest uzupełnić wtedy układ płynem odpornym na niskie temperatury, szczególnie jeśli latem używało się w tym miejscu wody destylowanej. Jeżeli taka woda zamarznie, może doprowadzić bowiem do dość poważnych uszkodzeń chłodnicy i głowicy silnika. Widać więc wyraźne, że kontrola i wymiana płynów w aucie jest niezbędna. Niektóre z nich można wykonać samodzielnie, jednak (oprócz płynu do spryskiwaczy), lepiej zlecić to fachowcom – dzięki czemu uniknie się uszkodzeń ważnych elementów samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *